Starbucks, blockchain en mobiel bestellen

Bij Starbucks wordt steeds meer mobiel besteld en betaald. Met wereldwijd meer dan 28.000 vestigingen en een in 2015 gelanceerde mobiele betalingsapp, is het aantal mobiele bestellingen er in het eerste kwartaal van 2018 beduidend toegenomen. In de VS wordt op het ogenblik 11% van de bestellingen met smartphone gedaan.
De internationale koffieketen houdt om die reden al een tijdje een heel specifieke en moderne technologie in de gaten. Een technologie die de potentie heeft om deze industrie (en andere) fundamenteel en revolutionair te veranderen: blockchaintechnologie. Blockchain is bekend als de technologie achter Bitcoin en andere cryptocurrency’s, maar er zijn veel meer toepassingen die op deze techniek draaien. Starbucks wil op het gebied van mobiele betalingen kortom vooroplopen.
Alhoewel Starbucks zegt niet van zins te zijn om een eigen digitale munt te maken of actief in blockchaintechnologie te investeren, realiseert de onderneming zich als geen ander dat gewoonten van consumenten veranderen. Voormalig Starbucks CEO Howard Schultz benadrukt dat digitale valuta’s door een merk en fysieke omgeving moeten worden gelegitimeerd, waardoor de consument vertrouwen in de transactie krijgt en zegt:
“Ik ben ervan overtuigd dat we op het punt staan om een nieuw tijdperk in te gaan. Een tijdperk waarin de blockchaintechnologie een significant digitaal betaalmiddel kan bieden, met praktische toepassingen voor de consument.”
Ofschoon blockchaintechnologie de rol van banken bij de afhandeling van betalingen over het algemeen inperkt en in sommige gevallen zelfs uitsluit, investeren banken in mobiele betalingsdiensten. Dat blijkt uit een onderzoek verricht door de Federal Reserve Bank of Boston in de Verenigde Staten. Van alle banken in de VS biedt 24% ondersteuning voor mobiele betalingen aan en is 40% van plan om dit vóór 2020 te gaan doen.